onsdag 3. september 2008

Reklameanalyse

For reklameanalysen min har jeg valgt en TV-reklame for det tyskspråklige engelsk-kurset til Soesman Language Training.

http://www.youtube.com/watch?v=aoRD1wmvwUc

Reklamen varer i ca. 40 sekunder, og viser en kjernefamilie, mor, far og to barn, som sitter og smiler mens de holder rytmen til en sang de hører på radioen. Teksten på sangen, som går om og om igjen, er riktignok "I wanna fuck you in the ass", noe den tyske familien ikke har den fjerneste anelse om, siden de ikke kan engelsk.

Til slutt dukker ordene "Engels leren?" opp, og det oppfordres til å lære engelsk på Soesman Language Training.

Denne reklamen funker fordi,

a) den fungerer som skremelspropaganda. Ingen vil vel fremstå som familien i reklamen, og slik påviser reklamebyrået hvor pinlige språklige misforståelser kan være. Folk kjenner seg fort igjen, for alle har vel vært offer for pinlige misforståelser. (De spiller altså på folks konnotasjoner)

b) humor får folk til å snakke om reklamen, og det samme gjør på-kanten innhold. Med begge disse elementene, blir denne reklamen fort hva alle snakker om, og slik spres reklamens innhold videre, selv til folk som ikke nødvendigvis får den med seg på TV. Dette er et eksempel på viral markedsføring, altså markedsføring som sprer seg og av seg selv (som et virus).

Ingen kommentarer: