onsdag 27. august 2008

Analyse av kommunikasjon på websider

OKEI, ANALYSETID. Så, oppgaven er å analyse hvordan kommunikasjonen fungerer på noen websider som jeg bruker regelmessig. Spørsmålene inkluderer:

-Hvem sier hva?
-I hvilken kanal? Til hvem?
-Med hvilken effekt?
-Avgjør om kommunikasjonen er vellykket/mislykket.

Så.

YOUTUBE.COM, massevis av filmer

Youtube er en kjempesamling med servere borti USA, som folk over hele verden kan laste opp videosnutter til. Så her er det snakk om personlig mediert kommunikasjon. Det lastes opp originale filmer, videoblogger fra "nettkjendiser" trailere for filmer, spill etc., og også en del klipp med kopirettigheter på. Youtube prøver å fjerne disse klippene, men de er noget sløve, så hvis du ikke gidder leie eller kjøpe en film, kan du ofte se den i komprimerte 5-minuttersklipp på youtube.

Kommunikasjonen på youtube fungerer vel akkurat som den skal. Folk laster opp det de vil laste opp, og så kommenterer folk det de vil kommentere.





Massevis av video på youtube.





MADDOX.XMISSION.COM, en blogg utenom det vanlige

Hjemmesiden til den beryktede bloggeren og selvutnevnt pirat Maddox. Maddox skriver sarkastiske, hatefulle (men aldri så morsomme) blogginnlegg sånn en gang i blant.

Maddox benytter seg av store mengder sarkasme, og det er derfor mange som misforstår budskapet i innleggene hans. For eksempel i innlegget hans, "I just wanted a video game, not eternal damnation in hell," tar han sarkastisk på seg en puritansk holdning til dette med sex og nakenhet i media, nettopp for å understreke hvor latterlige disse holdningene egentlig er.

Temaet det er snakk om, er det store bråket det ble i USA da det viste seg at 17-årsgrense-spillet GTA: San Andreas inneholdt sex-scener, som er strikt 18-årsgrense-materiale i statene.

"What pisses me off more than anything is that I paid for a game rated for 17 year olds, or possibly 17 and 1/2 year olds, tops. What I got was a game rated for 18 year olds instead."

Sarkasmen burder være klar, men likevel er det mange av fansen som har misforstått budskapet; dette er et eksempel på dårlig kommunikasjon.

Som en blogg er Maddox sin side et eksempel på enveiskommunikasjon, men til tider tar han seg tid til å svare på "hatemail" og legge det ut på siden, og dermed blir kommunikasjonen noe toveis. Fremdeles er det Maddox og Maddox alene som bestemmer hva som skal publiseres av mailen han får, så ordentlig toveis er det jo ikke. Med enerett på publiseringen kan han jo ikke tape diskusjonen.





Maddox' side har et særpeget design, med stor, lettlest, hvit skrift på en svart bakgrunn.





DISKUSJONSFORUM, på en generell basis

Tenkte jeg skulle skrive kjapt om nettforaer også, sånn generelt, siden jeg ikke henger på noen spesielle foraer sånn til vanlig. Et nettforum er som en slags flerpersonsblogg, en slags lett blanding av MSN og blogspot. For å starte en diskusjon eller stille et spørsmål, kan man starte en ny "tråd", og man kan svare på andres "tråder". Nettforaer begrenser seg gjerne til et spesielt tema og tiltrekker seg mennesker med spesielle typer interesser og meninger.

Foraer er eksempel på personlig mediert flerveiskommunikasjon. Alle sier hva de vil, men de blir gjerne regulert av en moderatorstab, som passer på at foraets reglement følges. De kan slette og redigere innlegg, og også suspendere brukerkontoer.


Typisk utseende for et diskusjonsforum.

Ingen kommentarer: